Feedback schijnt iets typisch Nederlands, of althans westers, te zijn. Vraag een Nederlander wat hij zou zeggen als iemand te laat komt op een afspraak en hij antwoordt: ‘Dat ik het vervelend vind dat hij te laat komt.’ Vraag iemand uit een niet-westers land hetzelfde en die zal zeggen: ‘Ik zou vragen wat er gebeurd is.’

We hebben geleerd voor onszelf op te komen en mensen persoonlijk verantwoordelijk te houden voor hun daden. Dat heeft goede kanten. Het maakt ons weerbaar en zorgt dat we dingen bereiken die we niet zouden bereiken met een beetje tegenstand. Als het doorslaat, zorgt het echter voor stilstand. Wat heb je eraan om iemand te wijzen op iets dat hij al weet? Bovendien is het eigenlijke probleem niet dat je ergens van baalt; dat is alleen een probleem voor je ego. Het eigenlijke probleem is datgene dat veróórzaakt waar je van baalt. En wat is het nut van de ander tegen je in het harnas jagen als je met hem of haar wilt samenwerken?

Het is veel slimmer om op zoek te gaan naar redenen waarom de ander niet doet wat je had verwacht. Stel een vraag. Dan kom je waarschijnlijk tot oplossingen die je niet had vermoed. En je doet het ook nog ‘s niet alleen. Je hebt de ander om achter het eigenlijke probleem en de echte oplossing te komen.

Gebruiksaanwijzing. Een vraag kan ook in situaties gebruikt worden waarin er geen laatkomers zijn. Hij is ook erg handig in situaties waarin collega’s, medewerkers, klanten, je partner, vrienden, buren, ambtenaren, callcentermedewerkers of winkelbedienden niet aan je verwachtingen voldoen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s