Op 20 april lanceerde ik mijn boekdebuut Ik vind u een eikel. Om hier aandacht voor te vragen stuurde ik een persbericht naar 420 redacties en mensen in de media wiens e-mail-adressen op een perslijst stonden, die ik van een vriend had ontvangen. Het persbericht had ik opgesteld op basis van een paar tips en voorbeelden van uitgevers, dus dat moest goed komen, dacht ik. Nou ja, dat dacht ik niet echt. Ik dacht dat, als 1% reageert, dan is dat toch best wat. Wat kon ik immers verwachten? Niemand van die 420 ontvangers kende mij en ik kende geen van hen.

De respons was 0,2%. Eén persoon reageerde. Zij wilde wel een stukje voor me schrijven, als ik haar het boek wilde sturen. De andere 419 bleven akelig stil. Al kreeg ik van een stuk of dertig redacties automatische antwoorden dat ze heel veel mail ontvangen en daarom op z’n best laat en waarschijnlijk niet gingen reageren.

Na twee weken vond ik het welletjes. Zo wilde ik niet ten onder gaan. Ik had een boek geschreven over hoe onze maatschappij er telkens weer voor zorgt dat we ons anoniem en alleen voelen en daardoor niet-sociaal gedragen. Dan was dit toch wel hét voorbeeld, van hoe we tegenwoordig anoniem kunnen blijven, om iets mee te doen. Ik schreef alle 419 niet-reageerders een tweede mail (zie hier) met de opzet van een column zoals ik er meer heb geschreven. Daarin sprak ik hen aan als de andere 99,8%.

Binnen een dag had ik vijftien reacties en na een week nog eens tien. De respons was ineens geen 0,2% meer, maar 6%. Een van de reacties was één woord en één leesteken: ‘Eikel!’ Een paar anderen waren ook niet direct positief, omdat ze zich onprettig aangesproken voelde. Maar veruit het grootste deel van de mensen die reageerden had een vriendelijke uitleg, een goede raad of zelfs een compliment voor me over. Een redelijk aantal van hen heeft in deze tweede instantie ook echt iets in hun medium gedeeld over mijn boek.

Het leek dus te werken. Door mensen persoonlijk aan te spreken en attent te maken op het achterliggende mechanisme dat er voor zorgt dat we elkaar negeren negeerden ze me minder. Leuke les voor als je iets met marketing wilt. Wat ik van de beledigde mensen heb geleerd is dat je mensen in een column in algemene termen kunt beschrijven en dat het dan als interessant en grappig wordt ervaren, maar dat je dat niet kunt doen in een mail die gericht is aan specifieke mensen en over hen gaat, ook al bedoel je het overdrachtelijk. Dan voelen sommigen zich als een karikatuur weggezet. Bovendien, als de zendende partij voelde ik me opeens heel kwetsbaar toen ik voor de verandering wél hoorde wat de “andere kant” nou eigenlijk dacht.

Kortom, het lijkt erop, dat als je onbekenden persoonlijk aanspreekt, ze opeens gaan voelen wat je mailt. Zo laten ze zich schijnbaar uit de anonimiteit trekken. Dat gold voor de 419 mensen die ik mailde. En dat gold voor mij, toen sommigen van die 420 mij “opeens” terug gingen mailen.

Maar wat me ook bijblijft is het tragikomische aan het geheel. Een van de mensen die reageerden zei me dat je blij mag zijn met een respons van 1% op een persbericht. Dan moet 6% een topprestatie zijn. Maar, waar zou ik dan blij om moeten zijn? Wat heb ik dan zo goed gedaan? Ik probeer me wel ’s voor te stellen dat ik 420 onbekenden op straat gedag zou zeggen, en dat 395 van hen me straal zouden negeren. Zou ik dan nog steeds blij zijn met 6% respons…?


Als je mijn blog waardeert, laat dat dan zien: meld je aan als e-mail-volger of like Fellow Man op Facebook. En/of koop m’n boek Ik vind u een eikel – waarom we supersociaal zijn op bol.comDank je! 

2 thoughts on “Response-ability

  1. Hallo Olav, je kent ons niet maar Sander wel , wij hebben op vraag van Sander jouw boek te bestellen maar dat ging alleen maar bij bol.com. Misschien een aandachtspuntje? Groetjes

    1. Dag Gerard, dank voor het aandachtspuntje. Het is mij bekend. Bol.com heeft een “exclusieve deal” met mij. Het goede nieuws is dat die het boek overal in Nederland gratis bezorgt. Hoe dat met Maleisië zit, weet ik niet. 🙂 Grote groet, Olav

Leave a Reply

