‘Mensen moeten zich op straat niet laten omhelzen door onbekenden als dank voor een kleinigheid. Ook uitbundig handenschudden, een knuffel of het aanbieden van een cadeautje is verdacht.’ Dit is de opening van een artikel op www.opgelicht.nl. Het vertelt over ‘zogenaamd dankbare mensen’ die nietsvermoedende voorbijgangers omhelzen en hun tijdens het knuffelen kostbaarheden ontnemen. Volgens de politie zijn de liefdevolle overvallers vaak ‘van Oost-Europese afkomst’ en hebben ze het doorgaans op oudere mensen voorzien.

M’n hart breekt als ik denk aan al die ouden van dagen die dubbel genaaid worden. Én ze worden bestolen én ze worden blij gemaakt met een dode mus. Ze denken dat eindelijk weer ’s iemand in hen geïnteresseerd is en hun wat warmte wil geven, maar dan blijkt de nieuw gevonden vriend opeens een back stabbing bastard te zijn. M’n hart breekt. Dat meen ik.

Maar, m’n hart schreeuwt als ik de volgende passage lees in het artikel: ‘Geef onbekenden geen kans om fysiek contact te maken. En kijk meteen naar het kenteken als er plotseling een onbekende auto naast u stopt.’ Dit is het advies van de politie. Geef onbekenden geen kans om fysiek contact te maken?! Ik weet niet of je mijn eerdere blog hebt gelezen (ziehier), maar ik kan daar natuurlijk niet mee akkoord gaan. Er zou juist méér fysiek contact moeten zijn. We gaan al te veel als contactgestoorde angsthazen door het leven. En: kijk meteen naar het kenteken als een onbekende auto naast u stopt?! Stel je voor dat je de weg wilt vragen als je met je auto in een onbekende stad verdwaald bent. Je stopt naast iemand, je doet je raampje naar beneden en vraagt met je meest ontwapenende “ik ben niet van hier”-hoofd: ‘Mag ik u wat vragen?’ Het eerste wat je dan ziet is iemand die hoofdschuddend een foto maakt van de neus van je auto. Geen vriendelijke glimlach. Geen welkom gevoel. Nee, controle. Afkeuring.

Dan heb ik liever dat onze oudjes zich solidair opstellen en zich van al hun sieraden laten beroven. Take one for the team.

3 thoughts on “Laat je beroven in het algemeen belang

  1. Hoi Olav,
    Ben het helemaal met je eens dat we niet “uit angst” moeten leven en inderdaad meer contact moeten zoeken. Alleen of nu de oplossing is dat onze oudjes zich van hun sieraden moeten laten beroven, dat betwijfel ik. Ik zie bij mijn ouders (die juist nooit “uit angst” leefden) en hun vrienden dat naarmate je ouder wordt, het besef van kwetsbaarheid ook komt. Dus laten wij, jong-volwassenen, zorgen dat wij uitstralen dat we niet uit angst gaan leven en dat je respect en liefdevol met elkaar (en dieren, spullen etc) omgaat. Dat betekent ook laten zien dat we niet accepteren dat onze oudjes worden beroofd. Ik heb afgelopen jaar meegedaan aan de actie 12121212. Op 12 december om 12.12 uur gaf ik een voor mij onbekend echtpaar spontaan een aardigheidje, gewoon om zichtbaar te maken dat er heel veel leuke, aardige grappige mensen zijn. Waarschijnlijk het merendeel van de bevolking. Ze reageerden eerst inderdaad beetje angstig, na korte toelichting overdonderd en toen ze weg liepen heel enthousiast! Laten we dat soort dingen inderdaad vaker doen!

    1. Hi Sabi, dank voor je reactie. Mooi bericht en mooi initiatief dat 12121212. Natuurlijk is mijn post overdrachtelijk bedoeld. Maar, ik laat me liever beroven dan dat ik me achterdochtig opstel tegenover vriendelijk uitziende onbekenden. If you wanna get hugged, accept to be mugged! Olav

      1. Hoi Olav, daar sluit ik mij helemaal bij aan! Ze mogen mij ook beroven! 😉 Leef daar ook heel bewust naar!

Leave a Reply

