In Oostenrijk kwam ik vorig jaar op een terras een bekende tegen, Marion, die me vertelde dat ze samen met haar vriend Michael bezig was hun skiverhuurwinkel een opknapbeurt te geven. Ik zei haar dat ik nog wel wat tijd had en graag wilde helpen. Een paar dagen later belde ze me en vroeg of ik nog steeds zin en tijd had. Ik zei ja, en een uur later stond ik in m’n werkkleren twee lagen tapijt van de winkelvloer af te rukken die minstens twintig jaar geleden met lijm van de NASA leken te zijn vastgeplakt. Het was, plat gezegd, een teringklus. Ik heb nog wekenlang rondgelopen met de wonden die de blaren op mijn handen hadden achtergelaten. Maar, in Oostenrijk heb ik veel aan mijn boek gewerkt, dus na maanden waarin mijn enige werk bestond uit denkwerk vond ik het lekker om weer ’s eerlijk handwerk te doen.

Op zeker moment moest Michael ervandoor. Terwijl hij de deur al uitliep zei hij dat ik maar aan Marion, die langer bleef, moest laten weten hoe ik betaald wilde worden, cash of giraal. Ik liet weten dat ik niet was gekomen om geld te verdienen. Mijn hulp was een vriendendienst én ik vond het dus niet erg om weer even eerlijk handwerk te doen. ‘Gute Rechnung, gute Freunden,’ zei Michael en vertrok. Ik had meteen geen zin meer om te helpen. Vijftien minuten later ben ik dan ook – na gedag gezegd te hebben, natuurlijk – vertrokken, zonder te vertellen hoe ik betaald wilde worden.

‘Gute Rechnung, gute Freunden’, mein’ Arsch. Door iets te verzakelijken kan er geen sprake zijn van nabijheid of contact, zeker niet als het een daad uit vriendelijkheid en voor eigen lol is. Ik voelde meteen afstand toen Michael over betalen begon. Niet met iedereen hoef ik vrienden te worden, maar door iets te verzakelijken wat geen verzakelijking nodig heeft, haal je het normaal-menselijke uit een relatie en zou je net zo goed onbekenden van elkaar kunnen zijn. Het is alsof je de ander terug neemt in de tijd en hetgeen je samen hebt opgebouwd weer afbreekt.

Mensen zijn zo gewend om zakelijk met elkaar om te gaan, dat het ook de simpele dingen verpest, als je het mij vraagt.

Leave a Reply

