Elke week ren ik een paar keer een rondje door het bos bij ons huis. Ik kom dan altijd over een weggetje – voor de kenners: de Zwarteweg naar de Hilversumsche Golf Club, die afsplitst van de Stulpselaan, als je vanaf De Kuil de Hoge Vuurseweg hebt overgestoken – die, ondanks het feit dat ie geasfalteerd is, iets afgelegens heeft. Vaak staan er her en der een paar auto’s langs de weg geparkeerd. Die geven een verlaten indruk. Alsof de eigenaars door het bos verslonden zijn of, maar dat zal mijn verziekte geest zijn, ze in dat bos dingen aan het doen zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik vermoed dat veruit de meeste mensen hun auto daar parkeren om een wandelingetje te maken.

Op een van mijn hardlooprondes rende ik weer over de Zwarteweg. Vóór mij, op honderd meter van mij vandaan, stapte een man uit zijn auto. Het was een grote, jonge vent, met een bomber jack en kistjes aan. Hij stond rechtop, maar had van nature een soort voorover gebogen aanvallende houding. Dat kwam denk ik doordat hij zijn handen tot vuisten geklemd voor zijn heupen hield en fronsend om zich heen keek (probeer maar eens te staan zoals ik het beschrijf, dan snap je denk ik wat ik bedoel). ‘This guy is trouble,’ dacht ik. Al snel daarna dacht ik: ‘Nee, Olav. Je had je voorgenomen om iedereen gedag te zeggen als dat enigszins mogelijk zou zijn.’ Dus, toen ik dicht bij de man was, zei ik: ‘Hallo!,’ op opgewekte toon.

Het was of er zich voor mijn ogen een metamorfose voltrok. De man zei met een vrolijke, vriendelijke, bijna lieve stem hallo terug. En niet alleen zijn stem verraste me, ook zijn hele houding veranderde. Hij liet z’n armen losjes langs z’n lichaam hangen en glimlachte. En door het veranderen van zijn houding, leken ook dat typische bomber jack en die kistjes niet meer zo typisch. Het waren gewoon de kleren van een vriendelijke jongeman.

Dit alles gebeurde in een mum van tijd, maar het liet mij iets wezenlijks zien: de meeste mensen reageren vriendelijk op vriendelijkheid, alhoewel allerlei vooroordelen op basis van uiterlijk ons regelmatig iets anders influisteren. Fuck vooroordelen. Lang leve hallo zeggen!

One thought on “Just say hello

Leave a Reply

