Vrijdag kwam ik thuis met de auto. Ik woon in het bos en om bij ons huis te komen, moet je over een vrij smal bosweggetje. Vlak voordat ik thuis was, stond een Jaguar op de weg. Mijn weg. Lampen aan, motor uit, geen bestuurder. De Jaguar stond zo “geparkeerd” dat er een doorgang was waar ik met mijn auto langs kon, maar wel met een paar centimeter ruimte aan beide zijden. De Jag stond vlak bij een parkeerhaventje. Als de bestuurder daar had geparkeerd, kon ik er zonder problemen langs. Nu moest ik er stapper dan stapvoets voorbij, met mijn hoofd uit het raam, om te kijken of ik de andere auto niet zou raken.

Net op het moment dat ik mijn precisiemove aan het maken was, kwam de bestuurder er aan lopen. Ik had mijn raampje open, dus we konden elkaar gedag zeggen. Dat deed ik dan ook. Ik kon het niet laten om er aan toe te voegen: ‘U staat nét niet handig.’ De man reageerde daarop met een afgemeten: ‘Het was maar voor een minuutje.’ Ondertussen was ik langs zijn auto gemanoeuvreerd, reed without further ado verder en parkeerde bij ons huis.

Het voorval bleef bij me hangen. Ik had niets hoeven zeggen over de onhandige parkeerplek van de Jaguar. De beste man wist vast zelf ook dat hij in weg stond. Maar, gegeven het feit dat ik er toch iets over had gezegd, had de man toch ook gewoon kunnen zeggen: ‘Excuus,’ of: ‘Sorry! Ik haal hem weg.’ Waarom hadden hier, twee voor elkaar onbekende, volwassen mannen een mini-welles-nietes-discussie van twee zinnen?

Ik geef toe, het eerste wat ik dacht was dat de Jaguar-bestuurder vooral niet zo verdedigend had hoeven zijn. Ik had toch gelijk? Hij stónd niet handig. Maar, wat maakt mij de opvoeder van mijn medemens? Zoals ik zei, de man wist zelf ook wel dat hij “fout” was. En, ik heb ook meer dan eens mijn auto ergens gezet waarvan ik wist dat ik een slimmere plek had kunnen vinden en er andere mensen mee in de weg stond. Hij die zonder zonde is…

Overigens vind ik nog steeds dat die man gewoon had moeten toegeven. Als een moraalridder vindt dat hij moet zeggen dat je je auto onhandig hebt neergezet, laat het dan manmoedig van je af glijden. Wie weet houdt die moraalridder de volgende keer wel z’n kop als er weer iemand hém in de weg staat.

Leave a Reply

