Wat is dat toch dat mensen overal een mobiele foto van willen maken? Niet zo lang geleden reed ik op de A13 langs een redelijk heftig ongeluk met een stuk of vijf auto’s. Twee van de vijf automobilisten stonden met hun mobieltje foto’s te maken van de ravage. En niet voor de verzekering, want ze maakten geen foto’s van hun eigen auto.

Gisteren zag ik tijdens K(r)oning(inne)(s)dag op tv de hele dag mensen met hun mobiele telefoon verslaglegging doen van hoogtepunten. Tientallen mensen maakten bijvoorbeeld op de Dam met hun mobieltje foto’s en filmpjes van de oranje rookbom die afgestoken was. Zelfs de historische mevrouw Daniela Hooghiemstra in het glazen huis van Astrid Kersseboom en Rob Trip maakte een foto van haarzelf met op de achtergrond de balkonscène. Ze was nota bene al vier uur op tv. Hoe veel bewijs wil je hebben dat je erbij was?

Door deze rage van mobiele verslaglegging staan smartphones, Facebook en Twitter vol met real life events. Iedereen is hierdoor overal ontzettend bij. Maar, mensen plaatsen zich er ook mee buiten dat wat er gebeurt. Je bent zo namelijk meer bezig met het te laten zien dan met het te beleven. Continu beschouw je dingen op hun nieuwswaarde en ben je op zoek naar de volgende scoop. In plaats van – om het maar op een nare manier te zeggen – “in het moment” te zijn, ben je al met je gedachten bij de reacties van je vrienden op het feit dat jij erbij was. Veel mensen zijn daardoor tegenwoordig meer toeschouwer dan deelnemer. Ze plaatsen zichzelf buiten het (be)leven. Je kunt dan wel zeggen: ‘Kijk, ik was er ook,’ maar het is eigenlijk minder waar dan als je niet had gezorgd voor het fotobewijs dat je er was.

Trouwens, om het gevoel te hebben dat je erbij was, om écht deelnemer te zijn, had je gisteren beter toeschouwer kunnen zijn en naar de NOS kunnen kijken. Dat hebben wij gedaan. We konden alles goed zien, alsof we er bovenop zaten. En, we hadden alle rust en privacy om de stomme of slecht geklede mensen de wind van voren te geven en lekker vrijblijvend emotioneel te doen op de dramatische momenten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s