Vorige week zag ik op de A27 hoe een Hyundai Atos het opnam tegen een Volvo V70. Het was het klassieke gevecht tussen de eigen-autobezitter-met-niet-zo-veel-geld-voor-een-serieuze-nieuwe-auto en de lease-auto-rijder-met-genoeg-salaris-voor-een-dure-auto. Het was een ongelijk gevecht.

En, door de manier waarop het gebeurde, was het ook een beetje een zielig gevecht. De Hyundai Atos voegde in op de snelweg, die drie banen telde, op de plek waar net de V70 langs kwam op de middenstrook. De Atos reed, ondanks zijn 1 liter-motor en 63 pk, al snel harder dan de V70, maar omdat die laatste op de middenstrook reed, de Hyundai optrok op de rechterbaan én er een auto vóór de Hyundai reed die even hard reed als de Volvo, moest de arme Koreaan in de remmen. Niet handig van de Hyundai-meneer, maar – als je het heel precies wilt bekijken – ook niet handig van de Volvo-meneer. Die had al veel eerder naar rechts kunnen gaan, zodat sneller verkeer gemakkelijker kon inhalen.

Goed, tot zover kun je denken: SFW*? Waarom deze play by play-analyse van iets sufs als snelwegmanoeuvres? Relax, dit was het voorspel. Na het voorspel besloot de Hyundai-meneer dat deze Volvo-meneer een lesje moest krijgen. Nadat de Volvo hem had ingehaald op de middenstrook, ging hij zelf naar de linkerbaan, haalde de V70 in, bleef even langszij rijden en ging toen vóór de Volvo rijden. Om daarna z’n gas los te laten. De Volvo ging, met de onaangedane beweging van een oudere hond die geplaagd wordt door een te wilde puppy, een baantje naar rechts, waarop de Hyundai datzelfde deed en weer langzamer ging rijden. Dit muis- en katspelletje herhaalde zich een paar keer, totdat de Hyundai Atos, met alle power die ie onder de motorkap heeft liggen, er nijdigjes vandoor ging.

Dit snelweggevecht, dat al met al zo’n 20 seconden duurde, gaf me wat vermaak zo op de saaie ochtendrit. Maar vooral vroeg ik me af waarom mensen dit nou toch doen. Ik kan natuurlijk alleen maar invullen wat de Hyundai-man bezielde. Ik vermoed dat er een soort van afgunst achter moet hebben gezeten die dieper ging dan de prijs van de auto. “Daar heb je er weer zo een. Met zo’n dure wagen, die denkt dat ie de hele wereld bezit. Zo maar op de middenstrook rijden en dan niet eens hard.” Zoiets. Als een afgunstige moraalridder.

Thing is, ik denk écht niet dat de Volvo-meneer überhaupt bezig was met die Hyundai. En is dat niet de dubbele tragedie van dit soort dingen? De ene mens maakt zich druk om wat een ander heeft en doet, vanuit een soort materieel en sociaal minderwaardigheidsgevoel, dat hij in z’n hoofd om heeft gedraaid tot een ethisch meerderwaardigheidsgevoel door de ander allerlei slechte eigenschappen toe te dichten. En de ander maakt zich te weinig druk om de uitstraling die hij heeft en het effect daarvan op de mensen om hem heen.

Als je de een bent, en te veel bezig bent met wat anderen hebben en doen, snap dan dat die ander echt niet tegen jou is, maar waarschijnlijk vooral voor zichzelf. Als je lekker hard wilt rijden in je eigen kleine autootje, rij dan gewoon lekker hard in je autootje. En als je de ander bent, en te weinig bezig bent met wat anderen (niet) hebben en doen, open dan je ogen en geef de kleine autootjes om je heen de ruimte om lekker hard te rijden.

*So F-ing What

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s