Vandaag ben ik jarig. Op dit moment precies, want – zoals mijn moeder me altijd herinnert – ik ben rond 23:00 (‘s avonds, dus) geboren. De hele dag door heb ik via Facebook en sms berichten gekregen van vrienden en vage bekenden. En daar wil ik toch iets over kwijt.

Veel mensen, waaronder ikzelf, klagen over het onpersoonlijke en perverterende karakter van Facebook. In m’n eerste boek doe ik dat vrij uitgebreid. Iedereen kan met (te) veel gemak andere mensen een bericht sturen. Bovendien word je ook nog herinnerd aan verjaardagen van iedereen die je ‘vriend’ is. Het is dus een koud kunstje om attent over te komen. Je kunt je de moeite besparen van iemand persoonlijk, dus live, benaderen. Je hoeft alleen maar unilateraal een berichtje te posten of een sms te sturen vanaf de ene kant van het Internet c.q. telefoonnet, waar jij zit, naar de andere kant, waar de jarige Job zit. Dat is zeker handig als je iemand lang niet meer hebt gezien of amper kent. Dan kan je je de moeite besparen om te vertellen hoe het met je gaat en te vragen en te luisteren naar hoe het met de ander gaat. Niks bijpraten, niks kostbare tijd verdoen, niks gênante stiltes, gewoon “gefeliciteerd”  en verder niet zeuren.

Ik wil deze keer deze kant niet benadrukken. Sterker nog, ik wil die kant ontkennen. Het is namelijk zuur gezever om het van die kant te bekijken. De waarheid is namelijk, ik werd er blij van, al die mensen die toch even, al is het maar een paar seconden, aan mij dachten. Hoe erg is het om van iemand een paar goed bedoelde woorden te krijgen die gewoon vrolijk zijn? Juist, niet erg. Da’s gewoon leuk. En leuk is goed. Leuk zou vaker moeten.

Dus, dank je wel Facebook, dank je wel smartphones, voor het gemakkelijk maken van leuke dingen!

3 thoughts on “Happy Birthday 2 Me

Leave a Reply

